o:25022
Прозодијске алтернације у творби речи и њихова примена у настави српског језика
докторска дисертација
Prosodic alternations in word formation and their application in teaching the Serbian language : doctoral dissertation
Просодические чередования в словообразовании и их применение в обучении сербскому языку : докторская диссертация
sr
раду се испитују прозодијске алтернације које се јављају у творби речи и, у
нешто ширем смислу, прозодија творених речи. То се чини на основу грађе црпене из
једнотомног Речника српскога језика Матице српске (2011) и за потребе објашњења
допуњаване подацима из других акцентованих речника, старијих и новијих. Циљ
описивања ових алтернацијa јесте да се утврди њихова класификација и чиниоци који
их условљавају, као и класификација творбених средстава и модела према
прозодијским особинама. Испитивање се изводи упоређивањем прозодијских ликова
мотиватора и твореница и њиховом дескрипцијом уз помоћ двају прозодијских
обележја: места акцента и дужине слога, према систему и нотацији П. Ивића,
захваљујући чему се иначе сложени опис у систему од шест прозодијских јединица
своди на две врсте алтернација.
Резултати откривају тежње које се јављају у творбеним моделима, као што је
преференција одређених суфикса да не ремете место акцента или да га фиксирају у
суфиксалној, претсуфиксалној, иницијалној позицији, те пред ултимом основе, али и да
дивергирају у том погледу, бирајући једну од наведених могућности било на основу
морфолошких и фонолошких фактора, било без њих.
Установљени прозодијски односи се затим примењују на наставу акцентологије.
Након испитивања речи‐примера уз помоћ којих се у школским уџбеницима илуструју
или увежбавају прозодијске појаве и класификовања таквих скупова према степенима
сродности, разматрају се погодности које творбена веза, испољена и на формалном и на
семантичком плану, може пружити при избору тих примера и упућује на начин
коришћења прикупљене грађе у ту сврху
The paper examines the prosodic alternations that occur in word formation and, in a
somewhat broader sense, the prosody of derived words. This is done based on the corpus
extracted from the one‐volume Dictionary of the Serbian Language of Matica Srpska (2011),
supplemented with data from other accentuated dictionaries, older and newer, for the
purpose of explanation. These alternations are described in order to determine their
classification and the factors that condition them, as well as to classify derivational affixes and
models according to prosodic features. The examination is performed by comparing the
prosodic forms of root words and derived words, and by describing them with the help of two
prosodic features: the place of stress and the syllable quantity, according to the system and
notation of P. Ivić, thanks to which the otherwise complex description in the system of six
prosodic units is reduced to two types of alternations.
The results reveal tendencies that appear in derivational models, such as the preference
of certain suffixes—so as not to disturb the place of the stress or to fix it in the suffixal,
pre‐suffixal, initial position, and before the ultima of the root, but also to diverge in that
respect, choosing one of the above possibilities either on the basis of morphological and
phonological factors, or without them.
The established prosodic relations are then applied to the teaching of prosody. After
examining the words‐examples used in school textbooks to illustrate or practice prosodic
phenomena, and after classifying such sets according to degrees of similarity, the benefits that
the derivational connection—expressed both formally and semantically—can provide in
choosing these examples are considered, and the manner of using the collected material for
this purpose is presented.
Српски језик - савремени српски језик, методика наставе српског језика икњижевности
Datum odbrane: 08.07.2021.
прозодијске алтернације, морфолошке парадигме, творбени модели, настава акцентологије, речи-примери
prosodic alternations, morphological patterns, derivational types, teaching Serbian language, words-examples
yes
52818953
91552101
8496
91552100
52818953
2022-02-10T12:21:05.053Z
45
no
46
mentor
Đorđe M., 1987-, 72006665
Janković
2021
63
mentor
Vesna, 1963-, 12627559
Lompar
2021
353 листа
3906336
http://phaidrabg.bg.ac.rs/o:25022
no
yes
1
2022-02-10T12:21:05.320Z
70
11
1066457
1066513
прозодијске алтернације, морфолошке парадигме, творбенимодели, настава акцентологије, речи-примери
prosodic alternations, morphological patterns, derivationaltypes, teaching Serbian language, words-examples
811.163.41'373.611(043.3)371.3::811.163.41'342.8(043.3)
1738
11A14
2021